пʼятниця, 11 листопада 2016 р.

Підготовка до олімпіади

ЗАВДАННЯ
ІІ етапу учнівської олімпіади з української мови і літератури
7 клас
ЗАВДАННЯ 1:
         До поданих слів доберіть антоніми. Уведіть їх у речення. Пригадайте й запишіть 5 українських народних прислів’їв або приказок, побудованих на антонімії: розквіт, наближатися, завжди, порядок, логічний, змінний, серйозний, швидкий, порожній, егоїстичний.

Оцінювання: 0,5б. – за кожне слово, 0,5б. – за кожне речення, 1 б. – за кожне прислів’я (або приказку); усього – 15 б.

ЗАВДАННЯ 2:
         Завершіть прислів’я, користуючись інформацією з довідки. Поясніть написання частки НЕ з дієсловами:
1.     І соловей (не)співає, коли він … .
2.     У чужому оці порошинку бачить, а у своєму … .
3.     На чужий труд … .
4.     Слово – це меч, який … .
5.     Мовчання ще нікому … .
Довідка:… дрючка (не)добачає; …їсти (не)має; …ласий (не)будь; … (не)пошкодило; …ніколи (не)іржавіє.

Оцінювання: завершення прислів’я – по 0,5б. за кожне; пояснення орфограми – по 0,5б. за кожний випадок; усього – 5б.

ЗАВДАННЯ 3:
         Визначте дієвідміни поданих дієслів; від кожного дієслова утворіть форму наказового способу 2-ї особи однини, 1-ї та 2-ї особи множини:
пекти, малювати, лити, спостерігати, слухати.

Оцінювання:по 0,5б. за визначення дієвідміни кожного дієслова; по 0,5б. за утворення кожної граматичної форми; усього – 10б.

ЗАВДАННЯ 4:
Дайте відповіді на запитання бліц-тестів:
1. У якому рядку названо складові тексту-роздуму?
А.
зачин і кінцівка;

Б.
приклади і висновок;

В.
опис і розповідь;

Г.
тези й аргументи



А
Б
В
Г





         
2. Яку функцію виконує план?
А.
зясувати головну думку тексту;

Б.
визначити кількість абзаців;

В.
з’ясувати невідоме;

Г.
висловити думки послідовно, не пропустити чогось важливого.



А
Б
В
Г





3. Які є види опису?
А.
пейзаж, портрет, інтер’єр;

Б.
теза, аргументи, висновки;

В.
зачин, основна частина, кінцівка;

Г.
повідомлення, оголошення, заява.



А
Б
В
Г





4. Установіть відповідність:
1.
іменник
А
зав’язати, здається, блищать;
2.
прикметник
Б
двійка, пара, одиниця;
3.
числівник
В
черговий, приємна, гарне;
4.
займенник
Г
мною, усяке, кожний;
5.
дієслово
Ґ
два, сто, перший;
6.
прислівник
Д
по-перше, вдруге, чудово;
7.
сполучник
Е
зате, але, проте;
8.
прийменник
Є
навколо, понад, обабіч;
9.
частка
Ж
ох, ой, агов;
10.
вигук
З
ні, нехай, же;
5.У якому рядку всі слова пишуться з малої літери?
А
П(п)оділля, К(к)омпозитор;
Б
К(к)раїна, У(у)країна;
В
Б(б)ілорусь, Х(х)мельницький;
Г
П(п)артія, У(у)країнець.


А
Б
В
Г





Оцінювання:5б.

ЗАВДАННЯ 5:
Напишіть твір-мініатюру (12-15 речень) на тему:«Чи є користь від читання книг», використовуючи такі словосполучення: цікавий світ, джерело мудрості, найперший порадник, змушує міркувати, запасти в душу.
Яке з поданих словосполучень є фразеологічним? Відповідь обґрунтуйте.
Оцінювання: твір – 12б.; відповідь з обґрунтуванням – 3б.
ЗАВДАННЯ 6:
1.     Пісні, у яких ідеться про життя різних верств населення, називаються:
А
обрядовими;
Б
суспільно-побутовими;
В
родинно-побутовими.


А
Б
В




2.     Козацькою НЕ є пісня:
А
«Ой на горі та женці жнуть»;
Б
«Стоїть явір над водою»;
В
«Ой у степу криниченька».


А
Б
В





3.     У творі «Захар Беркут»  Сторож – це:
А
сторічний дуб біля Тухлі;
Б
великий камінь при вході в долину;
В
велика вежа при воротах у село;
Г
широка гребля на гірській річці


А
Б
В
Г





4.     Укажіть твір, з якого взято рядки:
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
А
«Тополя»;
Б
«Мені тринадцятий минало»;
В
«Заповіт».

5.     Емоційно-оцінне ставлення письменника до зображуваної ним дійсності, яке відзначається великою силою почуттів, – це:

А
пафос;
Б
мотив;
В
конфлікт;
Г
художня деталь.


А
Б
В
Г






Оцінювання: 5б.
ЗАВДАННЯ 7:
У вигляді нарису дайте відповіді на запитання:
1.     Де і коли народився Т. Шевченко?
2.     У якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю?
3.     Як називалася перша поетична збірка Т. Шевченка?
4.     Чому Т. Шевченко дав їй таку назву?
5.     Скільки творів до неї увійшло?
6.     Який твір Т. Шевченка відкриває перше видання «Кобзаря»?
7.     Які ви знаєте автобіографічні твори Т. Шевченка?
8.     За що був арештований Тарас Григорович?
9.     Яку назву має альбом художника про Україну?
10.                       Де провів Т. Шевченко свої останні роки життя?
11.                       Як у народі називається гора, де відбулося перезаховання Т. Шевченка?
12.                       За рішенням якої організації ювілей поета відзначається майже в усіх державах світу?

Оцінювання – 12б.    

ЗАВДАННЯ 8:
         Пригадайте й запишіть 3 твори Т. Шевченка, у назві яких є числівники.

Оцінювання – 3б.

Загальна кількість балів 70 б.















ЗАВДАННЯ
ІІ етапу  учнівської олімпіади з української мови і літератури
8 клас
ЗАВДАННЯ 1:
З’ясуйте, чи є антонімами подані слова:
Свіжий – заморожений, свіжий – солоний, свіжий – кип’ячений, свіжий – затхлий, свіжий – черствий, свіжий – консервативний, свіжий – консервований, свіжий – утомлений, свіжий – використаний, свіжий – сушений.
Доведіть свою думку, утворивши речення з кожною антонімічною парою.

Оцінювання – 10б.

ЗАВДАННЯ 2:
         Знайдіть відповідність між фразеологізмами та їхніми лексичними синонімами:
1.
стріляний горобець
А
бути лідером
2.
бебехами годувати
Б
утікати
3.
передати куті меду
В
досвідчений
4
п’ятами накивати
Г
зробити щось надміру
5.
грати першу скрипку
Ґ
приховувати щось, намагатися помститись
6.
носити камінь за пазухою
Д
побити
7.
волам хвости крутити
Е
зробити щось дуже смачним
8.
стати на рушник
Є
байдикувати
9.
де Макар телят пасе
Ж
узяти шлюб
10.
комар носа не підточить
З
дуже далеко


И
бездоганно

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.











Оцінювання – 10 б.

ЗАВДАННЯ 3:
         Випишіть із речення всі можливі словосполучення. Визначте вид підрядного зв’язку. Виконайте синтаксичний розбір одного словосполучення (на вибір):
На землю спускалися тонкі прозорі тіні й стелилися легким серпанком по широкому степу.

Оцінювання: по 1 б. за кожне словосполучення, по 1 б. за визначення виду підрядного зв’язку, 1 б. за синтаксичний аналіз словосполучення; усього – 15 б.

ЗАВДАННЯ 4:
         Виконайте тести:
1.     Зясуйте, у якому з варіантів речень граматична основа односкладна:
А.
Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку.
Б.
Сьогодні тиша якась незвичайна, тривожна…
В.
Дивишся і не надивишся, дишеш і не надишешся тим чистим, гарячим і пахучим повітрям.
Г.
І знову віра воскресає у серці стомленім моїм.



А
Б
В
Г






2.     Укажіть речення, у якому підмет складений:
А.
Батько і матір бажають тобі щастя, тож прислухайся до їхніх порад.
Б.
Сотні солов’їв щебетали на кущах молодого поросту.
В.
Настав сьомий день, як Петро пішов геть з батькової оселі.
Г.
Іван з Петром обійшов увесь ліс, але так і не знайшов матері оленятка.



А
Б
В
Г






3.     Зясуйте, у якому реченні присудок простий:
А.
Через отой неспокій уночі я став прислухатися й до світанків.
Б.
З особливим нетерпінням я знову й знову чекаю  зустрічі з новою книгою.
В.
Тут я одразу став меншим.
Г.
Після такої новини нам стало зовсім журно.



А
Б
В
Г






4.     У реченні
Вмирав нарцис з журби, з кохання
підкреслені слова є:
А.
непрямим додатком;
Б.
неузгодженим означенням;
В.
обставиною мети;
Г.
обставиною причини.



А
Б
В
Г









5.     Порядок слів порушено в реченні:
А.
Сумні дерева сплять під сніговою ковдрою.
Б.
Шумить з вітрами тихими ліщина.
В.
Дубовий гай синіє вдалині.
Г.
Вітер грав у свій пустинний ріг.



А
Б
В
Г






Оцінювання – 5 б.

ЗАВДАННЯ 5:
Чи погоджуєтеся ви, що майбутнє мови залежить від кожного мовця? Висловіть свою думку у творі-мініатюрі, взявши епіграфом слова поета Дмитра Білоуса:

Коли мовиш, як належить, –
Слово чисте, мов роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса!

Уведіть у текст вашого твору різні за метою висловлювання речення, ускладнені звертаннями, однорідними членами, прямою мовою.
Оцінювання – 12 б.   

ЗАВДАННЯ 6:
         Прочитайте текст. У вигляді короткого твору-роздуму (10 – 15 речень) зробіть висновок, чому образ дівчини-бранки Марусі Богуславки викликав інтерес митців.
         Історична дума «Маруся Богуславка» надихала митців на створення за її мотивами нових творів мистецтва.
         Дума була добре відома Тарасу Шевченку. Поет умістив її у свій «Буквар южнорусский», виданий 1861 року для українських шкіл. А Михайло Старицький під впливом цього твору написав однойменну історично-побутову драму (1897); п’єсу під цією ж назвою («Маруся Богуславка») написав і Іван Нечуй-Левицький (1895); драму «Ясні зорі» – Борис Грінченко; оповідання «Турецькі бранці» – Сидір Воробкевич. Композитор Анатолій Свєчников створив балет «Маруся Богуславка» (1951)…
Оцінювання – 12 б.

ЗАВДАННЯ 7:
Дайте відповіді на запитання тестів:
1. Знайдіть правильне визначення пісні:
А.
Художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події.
Б.
Великий твір переважно героїчного змісту.
В.
Короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.
Г.
Словесно-музичний твір ліричного або ліро-епічного характеру.



А
Б
В
Г






2. Дума – це:
А.
Ліро-епічний твір героїчного характеру про події минулого та відомих історичних осіб.
Б.
Художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події.
В.
Ліричний твір, у якому відбито почуття, переживання, думки людини, пов’язані з її особистим життям, подіями в сімї, родинними стосунками.
Г.
Великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту, який виконується речитативом у супроводі бандури, кобзи чи ліри.



А
Б
В
Г







3. Установіть відповідність між цитатою та історичною піснею:
1.
«У неділю дуже рано у всі дзвони дзвонять»
А
«Ой Морозе, Морозенку»
2.
«Становили собі ляхи дубовії хати»
Б
«За Сибіром сонце сходить»
3.
«Зібрав війська сорок тисяч в місті Жаботині»
В
«Чи не той то хміль»
4.
«Ой з-за гори та з-за кручі буйне військо виступає»
Г
«Та ой як крикнув же та козак Сірко»


Ґ
«Максим козак Залізняк»

1.
2.
3.
4.




Оцінювання – 3 б.

ЗАВДАННЯ 8:
Назвіть одним словом художній засіб, ужитий у рядках:
1.     Ясні очі, кінь вороненький, люте горе.
2.     Душа радіє, думи докучають, очі бояться
3.     «Чи щаслива ж та билинка, що росте на полі?», «Нащо ж ти, доню, Гриця отруїла?»
Оцінювання – 3 б.

Загальна кількість балів – 70 б.




         



Немає коментарів:

Дописати коментар