Олімпіада 8 клас


8 КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
І. Вибери одне з висловлювань, перепиши його. Це теза роздуму.  Вислов свою згоду (або незгоду), аргументуй її. Сформулюй висновки. Висловлювання (обсяг – 0,5 сторінки) склади в публіцистичному стилі.
o   Перед грубістю зачиняються двері й закриваються  серця.
o   Зрадливий друг гірший за відвертого ворога.
  • Мову мою і землю я відкриваю знов.

ІІ.   Виконай тестові завдання

Завдання 1-8 мають по пять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Вибери правильну відповідь, познач  її.

1. Познач рядок, у якому лексичне значення слова  визначене  неправильно:

А барвистий – забарвлений у різні кольори, різнокольоровий
Б пишнобарвний – який вражає багатством барв, кольорів, відтінків
В пістрявий – який привертає увагу яскравістю барв, гарний
Г картатий -  із чотирикутними візерунками, малюнками
Д живописний – який виразно, яскраво щось зображує, змальовує

2. Познач  рядок, у якому подано не антонімічну пару:

А важливий – дрібязковий
Б бадьорість – утома

В істинно – помилково
Г багатолюдність – самотність
Д наступність – попередність

3. Познач речення, у якому вжито фразеологізм, що походить із Біблії:

А Я живу і не боюся смерті, і мене на порошок не стерти (Д.Кремінь).
Б
Птах у небі, весняний вітерець навстріч, простір полів – оце суттєве, а решта все марнота марнот! (О.Гончар).
В
Воскресла думка й встає над уламками, живою водою правди покроплена! (Л.Костенко).
Г Дуже вже оті верховоди залили усім за шкуру сала (Панас Мирний).
Д Забування вичищує авгієві стайні пам’яті (В.Гжегорчик).

4. Познач  рядок,  у якому подані тільки синтаксичні словосполучення:

А нова книгарня; оповідання й повісті; зацікавити змістом
Б порадіти за товариша; товариська підтримка; познайомитися й заприятелювати
В національний етикет; правила поведінки; відповідно до вимог
Г вчасно відгукнутися;  узяти до душі;  щире співчуття
Д цікаві завдання; боротися чесно; сподіватися на перемогу

5. Познач речення з однорідними членами, поєднаними розділовими сполучниками (розділові знаки пропущено):

А З вогнем і водою вітром дружба погана.
Б Удома й у полі роботи завжди доволі.
В Хвали день не вранці а ввечері.
Г Лихий кухар або пересолить або недосолить.
Д Вимети сміття зі своєї хати а потім заглядай у чужу.

6. Познач  рядок, у якому в усіх словах треба поставити апостроф:

А подвір..я, торф..яний, Лук..янченко
Б з..їжджати, сер..йозний, черв..як
В пів..ягоди, рутв..яний, бур..ян
Г без..язикий, ін..єкція, поцв..яхований
Д кав..ярня,  св..ященний, роз..ятрити


7. Познач  рядок, у якому всі слова пишуть з префіксом з-:

А (з,с)вірити,  (з,с)чепити,  (з,с)творити
Б (з,с)жувати, (з,с)хибити,  (з,с)мити
В (з,с)вітритися,  (з,с)сунути,  (з,с)киснути
Г (з,с)воложити, (з,с)житися,  (з,с)лити
Д (з,с)хвилювати,  (з,с)ломити,  (з,с)вужувати

8. Познач  рядок, у якому всі іншомовні слова пишуть із  літерою И:

А с..рена, ем..грант, гор..зонт
Б д..ригент, галюц..ноген,  конф..тюр
В фест..валь, еп..грама, експер..мент
Г ескадр..лья, опт..чний, концерт..но
Д коп…райт, кред..тор, палант..н.


Завдання 9-11 мають по п’ять варіантів відповідей, із яких правильних відповідей ДВІ АБО БІЛЬШЕ. Вибери всі правильні відповіді й познач їх

9. Познач речення, що містять вставні слова (розділові знаки пропущено):

А Уночі була гроза а ранок видався ясним на диво (С.Васильченко).
Б А день за сонцем утопився в морі і став на жаль уже вчорашнім днем (П.Воронько).
В Не любити цю землю їй-Богу не можна! (М.Луків).
Г Художник починається там  де віриш йому безумовно (М.Рильський).
Д Сині дзвіночки навіть сіяли холод на трави (М.Коцюбинський).

10. Познач  речення зі складеним дієслівним присудком:

А Не зміліє в отецьких криницях вода (Б.Олійник).
Б Ми тільки почали розгадувати світ (Д.Павличко).
В У  нещастi друг стає братом (З Біблії).
Г Я вам готовий  у щасті  і в нещасті помагати (Леся Українка).
Д Буде дощ плюскотіти. Буде вітер шуміти (Я.Шпорта).





11. Познач  словосполучення, у яких допущено помилки:

А навчатися мові
Б подякувати наставнику
В оволодіти мовою
Г звернутися на адресу
Д опанувати вмінням



12-13. Познач речення, у якому допущено помилку:

А Від хвилювання я знітився.
Б Від обурення вона мало не втратила свідомість.
В Мене охопило здивування.
Г Учіться правильно поводитись у стресових ситуаціях.

Запиши це  речення у відредагованому вигляді:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.


Завдання 14-15  мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, добери відповідник, позначений БУКВОЮ, і впиши її в таблицю.

14. Установи відповідність між словами, поєднанням яких утворюються фразеологізми.

1  слава
2  узи
3  клятва
4  часи

А  Гіменея
Б  Герострата
В  Гіпократа
Г Геракла
Д  Гомера

1

2

3

4


15.Установи  відповідність між видами односкладних речень і реченнями:

1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
А Такого ще не творилось в нас на Україні (Т.Шевченко).
Б Сотні літ нас розпинали, та не побороли (Д.Павличко).
В Вірю завжди в широчінь океанну серця вразливого, серця людського (Л.Забашта).
Г Умій постояти за Вкраїну-мати (Нар.творч.)
Д Звуки хвилин. Кроки сторіч (В.Герман).
1

2

3

4





УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Завдання 1–5 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Вибери правильну відповідь і познач  її.





          Ліна Костенко
                     ***
Мене ізмалку люблять всі дерева,
і розуміє бузиновий Пан,
чому верба, від крапель кришталева,
мені сказала: «Здрастуй!» – крізь туман.
Чому ліси чекають мене знову,
на щит піднявши сонце і зорю.
Я їх люблю, я знаю їхню мову.
Я з ними теж мовчанням говорю.

1.      За родовою ознакою цей твір

А ліричний
Б епічний
В ліро-епічний
Г драматичний

2. У вірші «Мене ізмалку люблять всі дерева» поєднано всі види лірики, КРІМ

А особистої
Б пейзажної
В патріотичної
Г філософської

3. В останньому рядку вірша використано

А метафору
Б епітет
В оксиморон
Г тавтологію

4. Твір написано віршовим розміром

А ямбом
Б хореєм
В амфібрахієм
Г анапестом

5. У вірші звучать усі мотиви, КРІМ

А любові до природи
Б гармонії людини й природи
В екології
Г спілкування ліричного героя з природою


Завдання 6-7  мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, добери відповідник, позначений БУКВОЮ, і впиши її в таблицю.



6. Установи відповідність між дійовими особами та  репліками, які їм належать (за п’єсою І.Карпенко-Карий «Сто тисяч»)


1  Герасим Калитка
2  Савка
3  Бонавентура
4  Роман
5 Параска

А  Без душі, мабуть, легше, як без грошей…
Б  Грошей нема, а земелька росте й росте! Люблю за предприїмчивость! Так, так, Никодимович! Скуповуйте помаленьку, скуповуйте!
В  Всяке знає, що ми хазяїни неабиякі, а я буду тьопатися стільки світу пішки до церкви.
Г Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю.


1

2

3

4


7. Установи відповідність між літературними жанрами та їхніми визначеннями


1  новела
2  опові-дання
3  байка
4 повість
5 роман

А невеликий повчально-гумористичний твір алегоричного змісту
Б невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням
В невеликий за обсягом розповідний художній твір здебільшого про одну чи кілька подій у житті людини
Г розповідний художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого часу



     Українська мова              21 бал
8 клас 
І.  Написати твір на одну із запропонованих тем. (12 балів )                          Усього – 39 балів
1. Шкода краси, де розуму немає.
2. Шануй батька та Бога – буде тобі всюди дорога.
3. В природі все доцільне і прекрасне. ( В. Гжицький )

ІІ. Яку синтаксичну функцію виконує інфінітив у кожному з речень? ( 4 бали )
  1. Поезія не може жити на смітнику. ( Костенко Л. )
  2. Вийшла я на Княжу гору глянути на красень Львів. ( Турчинська І.)
  3. Горіти-бо – то вічний твій приділ. ( Стус В.)
  4. Почав жевріти схід сонця.( Нечуй- Левицький І. )

ІІІ. Виконати завдання, додержуючи чіткості й послідовності. (5 балів )
1. Пояснити різницю у значеннях кришталевий і кристалічний.
2. Пояснити значення  фразеологізмів золотий вік, неопалима купина.
3.      Указати, в яких словосполученнях неправильно вжито слово “воєнний”. Замінити їх правильними.
а) воєнний період, б) воєнне училище, в) воєнне лихоліття, г) воєнне звання.
4.      Відредагувати речення.
Дану конференцію можна рахувати всеукраїнською, бо в ній прийняли участь делегати з усіх регіонів України.
5.      У якому (яких) словосполученні ( словосполученнях ) порушено граматичні норми сучасної української літературної мови? Запишіть їх правильно.
а) гострий біль, б) завідуючий складом, в) надійшли у продажу, г) оволодівати знаннями, д) біла тюль

Українська література    18 балів

І. Запитання і завдання: виконуйте, додержуючи чіткості й лаконічності у висловлюваннях  (Усього – 10 балів )
1. Назвати пісні Марусі Чурай ( не менше 4 ). (1 бал )
2. Особливий спосіб виконання дум називається (1 бал )
3. Назвати найвідоміших українських кобзарів. (1 бал )
4. Назвати українських перекладачів «Слова про похід Ігорів». Чим переклад відрізняється від переспіву? (2 бали )
5. Які язичницькі  боги і божества згадано у «Слові…»? (1 бал )
6. Мотив якого твору використав Микола Зеров у поезії: (1 бал )
Я бачив сон. Важенних перел град
На груди сипали мені, старому,
Вдягали в довгу чорну паполому,
Давали пити не вино, а чад ?
7. До якого виду лірики належить поезія Т.Шевченка «Минають дні, минають ночі…»?  ( 1 бал)
8. У чиїх словах виражена ідея «Слова…»? Сформулюйте її. ( 2 бали )

ІІ. Вибрати правильну відповідь
1. Яка стилістична фігура яскраво виражена в рядках? (1 бал )
Гуде вітер вельми в полі,
Реве, ліс ламає;
Плаче козак молоденький,
Долю проклинає.
а ) паралелізм б ) кільце в ) антитеза
2. Який прийом яскраво виражений у рядках : ( 1 бал )
Хто може випити Дніпро,
Хто властен виплескати море?..
а ) алегорія  б) тавтологія  в) антитеза г) риторичне запитання


ІІІ. Проаналізувати поезію:
1.      Розкрити головну думку ( 3 бали )
2.      Віднайти відгомін мотивів іншого твору,  вказати його  назву.( 1 бал )
3.      Назвати художні засоби, які надають поезії експресивності. ( 2 бали )

Високий дощ шумів і лився,
Ішов і прямо, і навкіс,
І сам стояв суцільним лісом,
І піднімав до неба ліс.
Змивав сліди, підводив стебла,
Грозою, молодостю пах,
І припадав до шляху небом,
І піднімав травою прах.
Цей дощ шумів, ридав, як натовп,
Який на площі у сльозах
Перемагати і вмирати
Синів останніх проводжа.
А під стіною чорних сосен,
Пробивши хмари чорноту,
Крізь дощ висвічувало сонце
Калини крону золоту.


Завдання для обласної олімпіади з української мови та літератури
                                          Українська література
                                                       8 клас

I. Напишіть твір на одну з поданих тем:
1. «Сам я вільний і ніколи не зламав чужої волі» (за твором Лесі Українки «Давня казка»)
2. Гроші – всьому голова? (за пєсою Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч»)
3. Поетичні роздуми про сутність людського життя в поезії Тараса Шевченка «Минають дні, минають ночі…»                                               (12 балів)
II. Дайте лаконічні відповіді на питання:
1. Укажіть автора та назву поезії, з якої взято рядки:
Я розкажу тобі таке,
Чого не зможе інший
2. Визначте художній засіб у поданому фрагменті народної пісні:
Лине гомін, лине гомін
По степу німому.
Вертаються козаченьки
Із бою додому.
3. Які діячі української та російської культури відіграли важливу роль у становленні Тараса Шевченка як поета і художника?
4. Що таке дума? Наведіть приклади дум.
5. Визначте віршовий розмір:
«Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами,
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними нитками».
                                                                          Д. Павличко
6. Що таке риторичне звертання? Наведіть приклад із художнього твору.
7. На валу якого міста звучить плач Ярославни?
8. Який засіб поетичного синтаксису використано у рядках із поезії Максима Рильського?
Скинуть кайдани,
Скинуть неволю
9. У який час відбуваються події повісті «Дорогою ціною»? Назвіть автора твору, героїв.
10. Що таке спондей?                                                                         (10 балів)

III.Дайте розгорнуту відповідь на одне з питань                   
1.      Чи можна вважати життя Івана Вишенського подвигом?
2.      Філософські роздуми про сенс людського життя у творах Б.Олійника.
                                                                                                                (8 балів)

ІV. На основі уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору.

Довго ніч темніє / зоря світ запалала. / Сивий туман покриває поле, / Примовкає солов’їний щебет, /  Галчиний гомін здіймається. / Загородили русичі / Поле щитами багряними, / Шукаючи собі честі, / А князеві слави.



1. Автор.
2.Назва твору.
3. Рік публікації.
4.Літературний рід.
5.Жанр твору.
6.Тема твору.
7. Ідея твору.
8.Експозиція та завязка.
9. Центральний образ твору.
10. Художній напрям.
(10 балів)
І вся світилася калина,
А перед нею грізний ліс,
Готовий впасти на коліна
І не приховувати сліз.
А дощ ішов, шумів і сіяв
Росу і сльози, хліб і сіль,
Ішов з Чернігова на Київ
І через Київ на Путивль.
Кудись на південь рухав грози,
Як Ігор військо до Дінця,
І не було його дорозі
Ані початку, ні кінця.



Леонід Талалай
1
 
2

3

4

5
5

Немає коментарів:

Дописати коментар