пʼятниця, 11 листопада 2016 р.

ЗАВДАННЯ
для ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас
Українська мова
Завдання № 1
Прочитайте уривок із повісті Віктора Близнеця «Звук павутинки». Випишіть дієслова в такій послідовності:
а) дієслова І особи однини;
б) дієслова ІІ особи множини;
в) дієслова ІІІ особи однини;
г) інфінітиви.
Виділіть особові закінчення.
         Стою, розмишляю, як далі жити. Міркую собі, а воно не міркується. Щось мені заважає, ніби ґедзь дзижчить над вухом. Що воно? Я не можу второпати, а проте відчуваю: у березі щось змінилося. О!.. Чуєте? Не так гомонить річка. Я вже знаю, як річка міняє свій голос. Уранці – чиста, світла вода, і дзюжчить вона срібним потічком; в обідню пору, у спеку вода розімліває, хлюпоче ліниво, приглушено; а під вечір – тихо шумить, заспокійливо, і шум цей чути далеко…
         Так було завжди. А зараз, а в цю хвилину? Чуєте? Буянить вода. З плескотом, з присвистом туркоче під вербами. Щось воно є!
Оцінювання: по 1 б. за кожне правильно визначене дієслово.

Завдання № 2
Подані слова запишіть у два стовпчики:
а) слова, у яких відбулося спрощення приголосних;
б) слова, у яких відбулося уподібнення приголосних (у дужках укажіть ознаку, за якою уподібнилися приголосні).
         Вокзал, тижневий, свято, одягається, щасливий, улесливий, боротьба, проїзний, сніг, кігті, чесний, пісня, радісний, смієшся, обласний, цвях, вісник, злісний, екзамен, просьба.
Оцінювання: по 1 б. за кожну правильну відповідь.

Завдання № 3
Від поданих іменників утворіть прикметники, використовуючи суфікс  -ськ-(-зьк-, -цьк-).
         Париж, Волга, Рига, Прилуки, Черкаси, Сиваш, Овруч, Кавказ, Калуш, Ладога, Виборг, Одеса, Ірпінь, Прага, Норвегія.
Оцінювання : по 1 б. за кожне правильно утворене слово.





Завдання № 4
Запишіть речення, обираючи правильний варіант прийменника чи сполучника.
         (З, із) першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів. (В, у) тривозі (і,й) любові, (у, в) замилуванні (і, й) надії дивляться матері на своїх дітей, сподіваючись (і, й) прагнучи щастя для них. (У, в)сім своїм життям (і, й) працею, прикладом (і, й) вихованням утверджують (у, в) нас кращі риси людяності (і, й) добра. Закривають грудьми, навіть ціною власного існування від (у,в)сього лихого (За О. Сизоненком).
Оцінювання: по 1 б. за кожний правильний вибір.
        
Завдання № 5
Запишіть українською мовою:
остановка по требованию, по моему мнению, по собственной воле, прислать по почте, поступить по закону, ушёл по делам, наши мысли совпадают, говорить на английском языке, каждую минуту, принимать участие.
Оцінювання: по 1 б. за кожний правильно записаний вислів

Українська література
Завдання № 1
Що таке пісня?Які жанри пісень вам відомі? Якою є тематика козацьких та чумацьких пісень?
Оцінювання: 15 б.: 5 б. – визначення поняття «пісня»; 5 б. – жанри пісень; 5 б. – особливості тематики козацьких та чумацьких пісень.

Завдання № 2.
На прикладі улюбленого твору художньої літератури розкрийте значення понять: тема, ідея, сюжет.
Оцінювання: 15 б. (по 5 балів за кожне визначення).

Завдання № 3.
Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
-         Улюблені герої українських дум;
-         Любов до рідного краю в поезії Т. Г. Шевченка.
Оцінювання: 10 б.: 5 б. – зміст; 5 б. – грамотність. 


ЗАВДАННЯ
для ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
8 клас
Українська мова
Завдання № 1
Пригадайте й запишіть українські народні прислів’я, які є односкладними реченнями. Назвіть тип цих речень. Чому, на вашу думку, прислів’я здебільшого є односкладними реченнями саме цього типу?
Оцінювання: по 1 б. за кожне прислів’я + 5 б. за відповідь на останнє запитання завдання.

Завдання № 2
Які з поданих сполучень слів не є синтаксичними словосполученнями (відповідь обґрунтуйте )? Виконайте аналіз синтаксичних словосполучень:
буду працювати, мріяв стати, батько й мати, батько з матір’ю, ведмежі вушка (народна назва лікарської рослини), кінотеатр «Україна», смугаста сорочка, сорочка в смужечку, перший з десятьох, найбільш відомий, ми з тобою, я і ти, він працює, читає книгу, старанно миє, підійшов до товариша, творче завдання.
Оцінювання: по 1 б. за кожну правильну відповідь + 10 б. за аналіз словосполучень. 

Завдання № 3
Відредагуйте речення.
         Наші з тобою думки співпадають. Я обов’язково виконаю домашнє завдання у слідуючий раз. Мені не подобається твоє відношення до навчання. Він так чудово говорить на англійській мові! Я приймала участь у змаганнях по волейболу й зайняла перше місце.
Оцінювання:  по 1 б. за кожне відредаговане речення.

Завдання № 4
У реченні розставте розділові знаки. Виконайте синтаксичний аналіз. Числівники запишіть словами й змініть їх за відмінками.
         Цього ж 1791 року через інтриги царського двору фактичний міністр закордонних справ українець Олександр Безбородько син генерального судді Андрія Безбородька стає непотрібним великоможній Катерині ІІ.
Оцінювання: розстановка розділових знаків – 5 б.; синтаксичний аналіз – 5 б.; написання й відмінювання числівників – 5 б.






Завдання № 5
Запишіть слова, розкривши дужки.
         (Тепло)ізоляція, (довго)житель, (прес)конференція, (місто)побратим, (право)охоронець, (теле)коментатор, (шоу)бізнес, (фото)художник, (екс)чемпіон, (мікро)автобус, (компакт)диск, (східно)український, (адміністративно)територіальний, (дванадцяти)поверховий, (сніжно)білий, (біло)сніжний, (південно)східний, (суспільно)корисний, (високо)кваліфікований, (навчально)тренувальний.
Оцінювання – по 1 б. за кожне слово.

Завдання № 6
До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім. Складіть із цими фразеологізмами невеличке гумористичне оповідання.
Глека розбити, прикусити язика, перегнути палку, дати березової каші, п’ятами накивати, зарубати собі на носі, де Макар телят не пас, вставляти палиці в колеса, піти на мирову .
Оцінювання: по 1 б. за тлумачення кожного фразеологізму; 10 б – за оповідання (5 б. – зміст, 5 б. - грамотність).

Українська література
Завдання № 1
Уявіть себе на місці улюбленого літературного персонажа. Напишіть від його імені автобіографію. Подумайте, як би він завершив такі речення:
-                     «Я пишаюся тим, що…»;
-                     «Я шкодую, що…»;
-                     «Мені дуже хотілося б…»;
-                     «Я хочу побажати усім…».
Оцінювання: 5 б . – автобіографія, 5 б. – створення висловлювань; 5 б. - грамотність.

Завдання № 2
Заповніть прогалини у висвітленні біографії  Т. Г. Шевченка.
         Тарас Григорович Шевченко народився …………року в сімї…….. 
У дитинстві Тарас їздив на торговицю у Вільшану, Богуслав, Звенигородку, чумакував із батьком у Єлисаветграді. Про це розповідається в повісті………. Важким стало життя хлопця після смерті його батьків. Осиротівши, Тарас виконував найрізноманітнішу роботу:………. Становленню Шевченка як художника сприяли такі події й постаті:……………. Великий  вплив на майбутнє Кобзаря мав його переїзд до Петербурга. Там Шевченко познайомився з…………. Доленосною стала зустріч Тараса Григоровича з маляром…….. Увагу письменників і художників Петербурга молодий митець звернув на себе такими творами: малюнками власної композиції……, портретами…….., віршем ………, поемою……….
         Проте талант не може розвиватися в неволі. Друзі вирішили  раз і назавжди позбавити Шевченка статусу кріпосника. Так, відомий художник……. написав портрет ……….., і за виручені гроші викупили Тараса. Звільнення Шевченка на волю змальовано в повісті………
         Перша збірка поетичних творів вийшла 1840 року й називалася ……….. З того часу Шевченко став бажаним гостем на засіданнях літературних студій, товариств. Перші літературні вечори Тарас Григорович відвідував у ………….
         Шевченко багато подорожував Україною, проте його заповідною мрією було бажання назавжди оселитися в ………… й викладати в університеті малювання. Але мрія, на жаль, так і залишилася мрією, адже помер                 Т. Г. Шевченко на чужині, у…………., у…………. році.
Оцінювання: по 1 б. за кожну правильну відповідь.

Завдання № 3.
Дайте відповіді на запитання тестів.
1. Укажіть троп, яскраво виражений у поданому уривку:

Як увійде у світлоньку,
Скоса гляне,
А у мене, молодої,
Серце в’яне.

А. Епітет;
Б. Гіпербола;
В. Метафора;
Г. Синекдоха;
Д. Порівняння.

2. Визначте жанр пісні, уривок з якої подано:
          Ой давно, давно я в батька була,
           А вже ж тая стежка терном заросла.
           Ой не так терном, як калиною,
           Я в батька була ще дівчиною.
           Я в батька була, як рожа цвіла,
           А в свекра стала, як рожа вяла. 
А. Родинно-обрядова;
Б. Соціально-побутова;
В. Родинно-побутова;
Г. Календарно-обрядова.

3. Виберіть ознаку, яка відрізняє народну думу від балади:
А. Постійні епітети;
Б. Наявність сюжету;
В. Розповідь про минуле;
Г. Виконання речитативом;
Д. Психологічний паралелізм.
4. Укажіть основну ідею «Слова про похід Ігорів»:
А. Пророкування щасливої будущини;
Б. Заклик до єднання князів руських;
В. Уславлення мужності руських воїнів;
Г. Застереження русичів від повені;
Д. Засудження походу проти половців.     

5. Твір І. Франка «Іван Вишенський» за жанром є:
А. Баладою ;
Б. Думою;
В. Історичною поемою;
Г. Легендою .
Оцінювання: по 1 б. за кожну правильну відповідь.




Немає коментарів:

Дописати коментар